28/11/20

Τι αλλάζει στα τέλη κυκλοφορίας από το 2021 - Ποια αυτοκίνητα ελαφρύνονται και ποια επιβαρύνονται


Ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας επέρχονται το 2021, καθώς καθιερώνεται νέα κλίμακα υπολογισμού των εκπομπών ρύπων. Με τη νέα κλίμακα επιβραβεύονται τα «καθαρά» αυτοκίνητα και θα επιβαρύνονται τα ρυπογόνα.

Οι αλλαγές στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, είναι υποχρεωτικές καθώς η Ελλάδα έπρεπε να προσαρμοστεί στην κοινοτική νομοθεσία, η οποία καθιερώνει νέα όρια εκπεμπόμενων ρύπων.

Το νέο σύστημα που νομοθετήθηκε, θα ισχύσει για τα αυτοκίνητα που θα αποκτηθούν από την 1η-1-2021, ενώ για τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, οι αλλαγές στα ποσά, θα είναι ελάχιστες και θα επιβαρυνθούν τα ρυπογόνα οχήματα.

Η εξέλιξη αυτή «παγώνει» την αγορά αυτοκινήτων, έως το τέλος Δεκεμβρίου 2020, η οποία άλλωστε είναι παγωμένη λόγω του lockdown και αναμένεται αναθέρμανση από το νέο έτος και ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας.

Για τον υπολογισμό των τελών, θα λαμβάνεται υπόψη το μοντέλο WLTP, που καθιερώνει η κοινοτική Οδηγία, το οποίο προσαυξάνει τους ρύπους των οχημάτων έως και κατά 40% σε σχέση με το μοντέλο υπολογισμού των ρύπων που υιοθετείται σήμερα (NEDC 2).

Όμως παρά την ονομαστική αύξηση των εκπεμπόμενων ρύπων, δηλαδή τα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο διανυόμενης απόστασης, η νέα κλίμακα οδηγεί σε μειώσεις των τελών κυκλοφορίας, σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα, για το ίδιο αυτοκίνητο.


Παράδειγμα 1
Ένα πετρελαιοκίνητο όχημα 1.200 κ.ε. που εκπέμπει με βάση την ισχύουσα μέτρηση 122 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα, με το νέο σύστημα που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2021, οι ρύποι θα υπολογιστούν σε 155 γραμμάρια, παρουσιάζοντας αύξηση 27,05%.
Αν το όχημα αυτό ήδη κυκλοφορεί ή θα αγοραστεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 146,4 ευρώ.
Αν αγοραστεί από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας με τα οποία θα επιβαρύνεται, θα μειωθούν σε 108,5 ευρώ ή κατά 25,9%.

Παράδειγμα 2
Πετρελαιοκίνητο όχημα με κινητήρα 1.995 κ.ε., με το ισχύον σύστημα υπολογισμού των ρύπων εκπέμπει 144 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα υπολογισμού, οι ρύποι του συγκεκριμένου οχήματος θα προσδιοριστούν σε 185 γραμμάρια.
Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή θα αγοραστεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 266,4 ευρώ.
Αν αγοραστεί από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας με τα οποία θα επιβαρύνεται, θα μειωθούν σε 157,25 ευρώ ή κατά 41%.

Παράδειγμα 3
Υβριδικό όχημα 1.497 κ.ε., με το ισχύον σύστημα μέτρησης εκπέμπει 96 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα, οι ρύποι προσαυξάνονται σε 113 γραμμάρια.
Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή θα αγοραστεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 86,4 ευρώ.
Αν αγοραστεί από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι μηδενικά.

Η νέα κλίμακα ρύπων και τελών
Η νέα κλίμακα των τελών κυκλοφορίας που θα ισχύσει από το 2021 είναι η ακόλουθη: 
  • Από 0 έως 122 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο δεν επιβάλλεται τέλος κυκλοφορίας.
  • Από 123 έως 139 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 0,64 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 140 έως 166 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 0,7 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 167 έως 208 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 0,85 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 209 έως 224 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 1,87 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 225 έως 240 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 2,2 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 241 έως 260 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 261 έως 280 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το τέλος είναι 2,7 ευρώ ανά γραμμάριο. 
  • Από 281 γραμμάρια και πάνω, το τέλος είναι 2,85 ευρώ ανά χιλιόμετρο. 
(ΣΑ 28/11/20)



Δείτε ακόμα:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!