Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Ποιοι φορολογούμενοι απειλούνται με έξτρα φόρο το 2021


Σχεδόν οι μισοί φορολογούμενοι απειλούνται με έξτρα φόρο το 2021, εάν δεν… προσέξουν τις επόμενες 75 μέρες, καθώς η πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικό τρόπο αποτελεί ρυθμιστικό παράγοντα για το τελικό ύψος της επιβάρυνσης από τον φόρο εισοδήματος που θα υπολογιστεί το προσεχές καλοκαίρι για τη χρήση 2020.

Η συγκέντρωση ηλεκτρονικών αποδείξεων σε ποσοστό 30% του ετήσιου εισοδήματος αποτελεί «κλειδί» για εκατομμύρια φορολογουμένους, αν δεν θέλουν να επιβαρυνθούν με πρόσθετο φόρο 22% επί της διαφοράς του ελάχιστου ποσού και του χαμηλότερου πραγματικού. Στην «κόκκινη ζώνη» βρίσκονται όσοι φορολογούμενοι έχουν σωρευτικά εισόδημα από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια και επιχειρηματική δραστηριότητα, έχουν ηλικία κάτω των 70 ετών και κατοικούν σε χωριά άνω των 500 κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό πάνω από 3.100 κατοίκους ή σε χαρακτηρισμένες τουριστικές περιοχές με μικρότερο αριθμό κατοίκων.


Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της Εισφοράς Αλληλεγγύης και το ποσό της διατροφής που δίδεται στον/στην διαζευγμένο/-η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή/και εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Επιπλέον, οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πρέπει να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά το 30% των δαπανών που αντιστοιχεί στο προσωπικό εισόδημα (Ε1) και όχι στις επαγγελματικές δαπάνες που δηλώνονται στο Ε-3.

Το ανώτατο όριο δαπανών που μπορεί να συγκεντρώσει κάποιος με ηλεκτρονικό τρόπο είναι οι €20.000, δηλαδή αφορά εισοδήματα έως €60.000. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι πάνω από 100.000 φορολογούμενοι πλήρωσαν έξτρα φόρους €26 εκατ., γιατί το 2018 δεν «έπιασαν» το απαιτούμενο ύψος δαπανών με ηλεκτρονικές πληρωμές.

Οι ηλεκτρονικές πληρωμές που αναγνωρίζονται από την Εφορία είναι οι εξής:

1. Όσες γίνονται με χρεωστικές ή πιστωτικές ή προπληρωμένες κάρτες (prepaid cards).

2. Όσες γίνονται μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (μεταφορά πίστωσης, εντολές άμεσης χρέωσης, πάγιες εντολές, τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές).

3. Όσες αφορούν πληρωμή μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet), paypal κ.λπ.

4. Όσες γίνονται με καταβολή μετρητών προς Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών σε γκισέ ή σε μηχάνημα easy-pay.

Οι φορολογούμενοι πρέπει να μπουν στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (www.aade.gr) και στον κόμβο «Δημόσιες Κληρώσεις», με τους κωδικούς εισόδου και πρόσβασης και να «τσεκάρουν» τις δαπάνες που έχουν πραγματοποιήσει από την αρχή του έτους. Όσοι διαπιστώσουν ότι απέχουν πολύ από τη συμπλήρωση του 30% που ορίζεται ως ελάχιστο ποσό για το εισόδημα, πρέπει να πραγματοποιήσουν τις δαπάνες τους για το υπολειπόμενο ποσό με ηλεκτρονικό τρόπο, αν δεν θέλουν να πληρώσουν… τσάμπα και βερεσέ πρόσθετους φόρους το προσεχές καλοκαίρι.

Ποιες δαπάνες εξαιρούνται

Δόσεις δανείων, αγορά αυτοκινήτου ή ακινήτου, φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ και αγορές μετοχών και άλλων επενδυτικών προϊόντων δεν αναγνωρίζονται από την Εφορία, για το «χτίσιμο» του ελάχιστου ποσού ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Επιπλέον, δεν συνυπολογίζονται στο πλαφόν του 30% τα εξής: συναλλαγές με μετρητά, αναλήψεις μετρητών από ATM ή από το ταμείο μιας τράπεζας, συναλλαγές µε εταιρικές κάρτες, συναλλαγές με μη ταυτοποιημένες προπληρωμένες κάρτες, δηλαδή προπληρωμένες κάρτες που δεν έχουν εκδοθεί από τράπεζα (προπληρωμένες κάρτες δώρων που εκδίδουν τα εμπορικά καταστήματα), συναλλαγές με κάρτες που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό, εξόφληση των πιστωτικών καρτών, συναλλαγές με χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμό του φορολογουμένου ή λογαριασμό άλλου που δεν έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο του στο μητρώο επαγγελματικών λογαριασμών, εμβάσματα σε λογαριασμό που δεν έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο του στο μητρώο επαγγελματικών λογαριασμών σε άλλες τράπεζες στην Ελλάδα, εμβάσματα σε τράπεζες στο εξωτερικό, πληρωμές υποχρεώσεων προς το Δημόσιο (φόρος εισοδήματος, δαπάνες δημόσιας ασφάλισης κ.λπ.) και αγορές από χώρες εκτός ΕΕ ή ΕΟΧ (Ισλανδία, Λιχτενστάιν και Νορβηγία).

Σε περίπτωση που οι καταβληθείσες δαπάνες για φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, ΕΝΦΙΑ, δάνεια και ενοίκια υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, τότε το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20%. Σημειώνεται, επίσης, ότι στο ποσό των ενοικίων περιλαμβάνεται το ενοίκιο κύριας ή/και δευτερεύουσας κατοικίας του φορολογουμένου, επαγγελματικής στέγης, καθώς και το ποσό που πληρώνει για ενοίκιο κατοικίας των εξαρτώμενων παιδιών του που φοιτούν σε άλλη πόλη.

Το ανώτατο ύψος δαπάνης δεν μπορεί να ξεπερνά τα €20.000, ασχέτως αν κάποιος έχει δαπανήσει υψηλότερο ποσό. Αυτό σημαίνει ότι ένας… πλούσιος φορολογούμενος με φορολογητέο εισόδημα €150.000 δεν χρειάζεται να πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές πληρωμές €45.000 αλλά, απλά αρκεί το ανώτατο όριο των €20.000. Επιπλέον, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, το όριο δαπανών για φορολογούμενο που έχει κατασχεμένους λογαριασμούς δεν πρέπει να ξεπερνά τα €5.000.

Τα «κλειδιά» των e-αποδείξεων

«Ψιλά γράμματα» και παγίδες μπορούν να φέρουν πολλούς φορολογουμένους σε δύσκολη θέση και να βρεθούν εκτεθειμένοι ως προς τη συμπλήρωση του απαιτούμενου ποσού δαπανών.

Πιο συγκεκριμένα, τα σημεία SOS για τις e-αποδείξεις είναι τα εξής:

1. Κάθε σύζυγος ή κάθε μέρος ενός συμφώνου συμβίωσης δηλώνει ατομικά το ποσό των δαπανών που πραγματοποιείται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, ενώ, σε περίπτωση κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δύο συζύγων. Αν μάλιστα περισσεύει κάποιο ποσό πάνω από το 30% του ελάχιστου πλαφόν, τότε μπορεί να μεταφερθεί στον άλλον σύζυγο, οπότε καλύπτει και αυτός το απαιτούμενο ποσό δαπανών.

2. Όταν οι δαπάνες πληρώνονται σε δόσεις, τότε για τον υπολογισμού του απαιτούμενου ποσού, λαμβάνεται υπόψη το συνολικό ποσό του έτους φορολόγησης.

3. Αν οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ κ.λπ. είναι στο όνομα διαφορετικού προσώπου από εκείνο που τους πληρώνει, τότε οι δαπάνες είναι αποδεκτές, εφόσον το πρόσωπο που τις καταβάλλει είναι ο πραγματικός χρήστης του ακινήτου.

4. Για τις δαπάνες κοινοχρήστων που εξοφλούνται στον διαχειριστή της πολυκατοικίας, λαμβάνεται υπόψη η πληρωμή με ηλεκτρονικό τρόπο της δαπάνης που αφορά τον ιδιοκτήτη ή τον ένοικο, ανάλογα με το ποσό που αντιστοιχεί στον καθένα.

5. Για τους επιτηδευματίες λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες που πραγματοποιούνται από τον επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό, εφόσον αυτές αφορούν τις ατομικές τους δαπάνες και όχι αυτές που απορρέουν από την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας.

6. Η Εφορία αναγνωρίζει την ηλεκτρονική πληρωμή δαπανών που αφορούν τη λήψη υπηρεσιών όπως η ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.

7. Εάν υπάρχουν κοινοί τραπεζικοί λογαριασμοί, τότε οι πραγματικοί δικαιούχοι μπορούν να χρησιμοποιούν τους εν λόγω λογαριασμούς ανάλογα με τις δαπάνες που πραγματοποιούν μέσω αυτών. Το ίδιο ισχύει και για τις πιστωτικές κάρτες που έχουν κύριους δικαιούχους αλλά και πρόσθετα μέλη.

8. Η απόδειξη εξόφλησης με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής των δαπανών γίνεται δεκτή με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως η κίνηση του τραπεζικού λογαριασμού, η αναλυτική ενημέρωση της κίνησης των καρτών, αποδεικτικά κατάθεσης ή εξόφλησης, το αντίγραφο εκτύπωσης της συναλλαγής από το τερματικό μηχάνημα (POS) κ.λπ., χωρίς να απαιτείται η συλλογή τους.

Ποιοι εξαιρούνται από τις e-αποδείξεις

1. Φορολογούμενοι ηλικίας άνω των 70 ετών.

2. Άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.

3. Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

4. Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικές περιοχές.

5. Oι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.

6. Οι φυλακισμένοι.

7. Όσοι διαμένουν σε οίκους ευγηρίας και σε ψυχιατρικά καταστήματα.

8. Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

9. Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.

10. Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

11. Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.

12. Φορολογικοί κάτοικοι της ΕΕ ή του ΕΟΧ, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα.

Παράδειγμα 1ο

Έστω ζευγάρι συνταξιούχων του Δημοσίου με ηλικία 69 και 68 ετών ή μισθωτών του ιδιωτικού τομέα (ηλικίας 55 και 53 ετών) που κατοικούν στην Αθήνα ή σε χωριό με πληθυσμό άνω των 501 κατοίκων και έχουν ετήσια εισοδήματα €12.000 και €10,000 αντίστοιχα. Οι δύο φορολογούμενοι πρέπει να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές δαπάνες ύψους €3.600 και €3.000 αντίστοιχα (30% του εισοδήματος). Τα ζευγάρια πληρώνουν ετησίως για δόσεις στεγαστικού δανείου €7.200, καθώς και ΕΝΦΙΑ €360, οι οποίες όμως δεν αναγνωρίζονται, ενώ δεν ξεπερνούν το 60% του εισοδήματός τους. Άρα από το συνολικό εισόδημα των €22.000 θα τους απομείνει μετά την αφαίρεση των δόσεων €14.800 και από αυτά πρέπει να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές συναλλαγές αθροιστικά €6.600. Αν συγκεντρώσουν €3.000 και €2.000 αντίστοιχα, τότε θα έχουν απόκλιση από το πλαφόν του 30%, ίση με το ποσό των €1.600. Επί της συγκεκριμένης διαφοράς, υπολογίζεται φόρος 22%, οπότε θα κληθούν να πληρώσουν πέραν του αναλογούντος φόρου εισοδήματος, επιπλέον €352.

Παράδειγμα 2ο

Έστω ζευγάρι συνταξιούχων του Δημοσίου, ηλικίας 71 και 70 ετών που κατοικούν στην Αθήνα. Το εισόδημα τους από συντάξεις και ενοίκια είναι €32.000. Το συγκεκριμένο ζευγάρι δεν χρειάζεται να πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές συναλλαγές, αλλά πρέπει να δηλώσει στη φορολογική δήλωση το αντίστοιχο ποσό που να αντιστοιχεί στο 30% του εισοδήματος με χάρτινες αποδείξεις.

Παράδειγμα 3ο

Έστω αγρότης ηλικίας 40 ετών που τηρεί Βιβλία Β’ Κατηγορίας και κατοικεί σε χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας με πληθυσμό 600 κατοίκων ή σε νησί με πάνω από 3.100 κατοίκους. Ο συγκεκριμένος φορολογούμενος είχε επαγγελματικές δαπάνες ύψους €6.000 για την εκμετάλλευσή του, ενώ το φορολογητέο εισόδημα ως φυσικό πρόσωπο ήταν €12.000. Οι επαγγελματικές δαπάνες του, ακόμη και αν έχουν γίνει με e-banking ή χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, δεν αναγνωρίζονται για το «χτίσιμο» του πλαφόν 30% και καταχωρούνται στο ηλεκτρονικό έντυπο Ε-3. Έτσι, ως φυσικό πρόσωπο πρέπει να διενεργήσει ηλεκτρονικές συναλλαγές ύψους €3.600, προκειμένου να πιάσει το ελάχιστο ποσό και να μην επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο με συντελεστή 22% (ηλεκτρονικό έντυπο Ε-1). Αν ένας άλλος αγρότης κατοικεί σε νησί με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, δεν θα χρειαστεί να συγκεντρώσει το ποσό των €3.600 μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Αν όμως ένας άλλος αγρότης ή ένας αλιεργάτης κατοικεί σε νησί κάτω των 3.100 κατοίκων, το οποίο αποτελεί τουριστική περιοχή, τότε εμπίπτει στις διατάξεις περί συγκέντρωσης ηλεκτρονικών αποδείξεων.


Παράδειγμα 4ο

Έστω ζευγάρι ιδιωτικών υπαλλήλων που κατοικεί σε πόλη της ελληνικής επαρχίας και έχει εισοδήματα €11.000 και €9.000 αντίστοιχα. Το ζευγάρι πληρώνει για ετήσιες δόσεις δανείου το ποσό των €8.400 και για ενοίκιο του τέκνου που σπουδάζει σε άλλη πόλη €3.600, ενώ πλήρωσε φόρο εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ ύψους €500. Επειδή, το ποσό για δάνειο, ενοίκιο και φόρους ανέρχεται σε €12.500, το οποίο ξεπερνά το 60% του οικογενειακού εισοδήματος (€20.000), τότε το ελάχιστο ποσό των ηλεκτρονικών αποδείξεων πρέπει να αντιστοιχεί στο 20%. Δηλαδή, πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές συναλλαγές €4.000. Ωστόσο, για να τύχουν αυτής της… διευκόλυνσης, πρέπει να πληρώνουν ηλεκτρονικά τις δόσεις του δανείου και του ενοικίου της φοιτητικής στέγης.

Πηγή: Παρασκήνιο (ΤΕ 21/10/20)



Δείτε ακόμα:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!