Με 158 ΝΑΙ έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη * Γεωργιάδης: Το Ελληνικό θα ξεκινήσει εντός του 2019 * ΤτΕ: Πλεόνασμα 1,7 δισ. ευρώ στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο α' πενταμήνου * Στα 337,4 δισ. το δημόσιο χρέος το πρώτο τρίμηνο του έτους * ΟΑΕΔ: 858.069 οι άνεργοι τον Ιούνιο * ΤτΕ: Πρωτογενές έλλειμμα 1,9 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2019 - Ταμειακό έλλειμμα 3,388 δισ. ευρώ * Στο 0,2% ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο * Δείτε εδώ ροή γενικών ειδήσεων

6/7/19

Ασφαλιστικό - αναδρομικά: Οι "καυτές πατάτες" για τον ...επόμενο


Πολλά και δύσκολα μέτωπα αφήνουν ανοικτά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η αρμόδια υπουργός Έφη Αχτσιόγλου στην επόμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης τόσο στο πεδίο του ασφαλιστικού, όσο και των εργασιακών.

Το σημαντικότερο, που μπορεί να εκτροχιάσει τον σχεδιασμό της επόμενης κυβέρνησης, είναι οι δικαστικές αποφάσεις σε ανώτατο βαθμό, από το Συμβούλιο της Επικρατείας, σχετικά με τη συνταγματικότητα των περικοπών που ήδη έχουν εφαρμοστεί στις καταβαλλόμενες συντάξεις στα δυο πρώτα Μνημόνια, αλλά και την ίδια την εφαρμογή της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης του νόμου Κατρούγκαλου.

Συγκεκριμένα, από την άνοιξη του 2016 έχουν μπει στο μικροσκόπιο του ΣτΕ μετά από προσφυγές συνταξιούχων ο επανυπολογισμός των κύριων συντάξεων που εφαρμόστηκε τελικά χωρίς περικοπές από 1-1-2019, ο επανυπολογισμός και οι περικοπές των επικουρικών συντάξεων, η υπαγωγή όλων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ, καθώς και ο τρόπος υπολογισμού των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.

Μια πιθανή απόφαση που θα κρίνει την ένταξη αντισυνταγματική θεωρείται δεδομένο ότι θα τινάξει την ήδη δύσκολη διοικητική αναδιάρθρωση του ΕΦΚΑ στον αέρα. Και βέβαια, στις κρίσιμες διατάξεις εντάσσονται τόσο αυτές για τον τρόπο υπολογισμού των νέων συντάξεων όσο, και κυρίως, αυτές για τον επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων παροχών.



Οι συρρικνωμένες νέες συντάξεις με τα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης περιορίζουν σημαντικά τη συνταξιοδοτική δαπάνη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μελέτες, το 2021 περιορίζεται η δαπάνη πέφτει στο 13% του ΑΕΠ, έναντι 17% πριν από την εφαρμογή της τελευταίας ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.

Σε περίπτωση που η μεταρρύθμιση κριθεί αντισυνταγματική, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει νέο ασφαλιστικό νόμο, ενώ την ίδια στιγμή θα καταρρεύσει όλη η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία ο νόμος Κατρούγκαλου θεράπευσε τις αντισυνταγματικές περικοπές των δύο πρώτων μνημονίων, που έκρινε το ΣτΕ το 2015.

Ακόμη ζητούμενο αποτελεί η πορεία των εσόδων του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης για το 2019, με την επερχόμενη κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι υπάρχει πλεόνασμα 1 δισ. ευρώ και τη Νέα Δημοκρατία να το αμφισβητεί.

Η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει από την πρώτη κιόλας μέρα «καυτά» ζητήματα:

Αναδρομικά. Η μεγαλύτερη «βόμβα» που παραλαμβάνει η νέα κυβέρνηση, εφτά χρόνια μετά τις περικοπές του 2012 και τέσσερα χρόνια μετά την κομβική απόφαση του ΣτΕ το 2015, που έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές, είναι οι αναδρομική επιστροφή ποσών στους συνταξιούχους.
Οι 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικά ποσά τουλάχιστον για το 10μηνο που μεσολαβεί ανάμεσα στην απόφαση του ΣτΕ (Ιούνιος 2015) και τον νόμο Κατρούγκαλου (Μάιος 2016). Το ποσό από τις συγκεκριμένες αντισυνταγματικές μειώσεις ξεκινά από 1,5 δισ. για το 10μηνο, ενώ αν προστεθούν και τα δώρα που καταργήθηκαν εντελώς το 2012, ο λογαριασμός ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ.

Επανυπολογισμός παλαιών συντάξεων. Στις υποχρεώσεις της κυβέρνησης, όπως είχε δεσμευτεί ακόμη και στους δανειστές, ήταν ο επανυπολογισμός όλων των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων και η γνωστοποίηση των νέων ποσών στους ασφαλισμένους. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, ή ακόμη κι αν έγινε, δεν γνωστοποιήθηκε στους συνταξιούχους για ευνόητο λόγο… Στα ενημερωτικά σημειώματα που θα αποσταλούν από τη νέα κυβέρνηση θα αναγράφονται δυο ποσά, το ένα θα αφορά την εθνική σύνταξη και το άλλο την ανταποδοτική. Μάλιστα θα υπάρχει σε ξεχωριστό σημείο η «προσωπική» διαφορά μεταξύ του καταβαλλόμενου ποσού που ήδη παίρνει ο συνταξιούχος και αυτού που θα έπρεπε να παίρνει μετά τον επανυπολογισμό. Υπενθυμίζεται ότι και ο επανυπολογισμός κύριων και επικουρικών συντάξεων μένει να κριθεί από το ΣτΕ. Συγκεκριμένα για τις επικουρικές συντάξεις εφαρμόστηκε το 2016 και στη συνέχεια κόπηκαν 250.000 συντάξεις.

Το μέλλον του ΕΦΚΑ. Η ενοποίηση όλων των Ταμείων σε έναν ασφαλιστικό Οργανισμό ήταν μια από τις πιο ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις του νόμου Κατρούγκαλου. Οι δικαστικές κρίσεις για τις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών (που μεταρρυθμίστηκαν πρόσφατα), αλλά και για την ένταξη αγροτών, αυτοαπασχολούμενων, δημοσίων υπαλλήλων και μισθωτών στην ίδια ασφαλιστική στέγη είναι κομβικές και θα κρίνουν την επόμενη ημέρα για τον ΕΦΚΑ.
Η συγχώνευση στον ΕΦΚΑ για πάρα πολλά ζητήματα έχει παραμείνει στα χαρτιά, καθώς ο χρόνος αναμονής για την έκδοση των συντάξεων έχει αυξηθεί, δεν υπάρχει οργάνωση, ακόμη το ηλεκτρονικό σύστημα του πρώην ΙΚΑ δεν έχει πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα των άλλων ταμείων όπως ο πρώην ΟΑΕΕ και το πρώην ΕΤΑΑ.

Όρια ηλικίας. Από 1/1/2021 ενεργοποιείται σύμφωνα με νομοθετική διάταξη του 2010 αυτόματη ρήτρα ανακαθορισμού των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με βάση το προσδόκιμο ζωής. Η αναπροσαρμογή των ορίων προϋποθέτει ΚΥΑ των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας που θα λαμβάνει υπόψη τους δείκτες της ΕΛ.ΣΤΑΤ και της Eurostat.

Πλεόνασμα ΕΦΚΑ. Η διατήρηση και το 2019 της πλεονασματικής πορείας του ΕΦΚΑ είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς βρίσκεται σε συνάρτηση με το προϋπολογισμό του κράτους. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει η πορεία της ρύθμισης των 120 δόσεων.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση νομοθέτησε, αλλά δεν εφάρμοσε διπλή αύξηση στις συντάξεις χηρείας και αναδρομικά ποσά 2 μηνών για 45.000 ασφαλισμένους, έδωσε τη λεγόμενη 13η σύνταξη και δεν εφάρμοσε την περικοπή έως 18% στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις. Αυτά μπορούν να ανατρέψουν τα οικονομικά δεδομένα του ΕΦΚΑ.

Η επόμενη κυβέρνηση θα κληθεί εντός του 2020 να εκπονήσει αναλογιστική μελέτη για την εξέλιξη της συνταξιοδοτικής δαπάνης, η οποία δεν πρέπει να ξεπερνά το 16,2% του ΑΕΠ.

Από την πορεία των εσόδων του ΕΦΚΑ, σε συνδυασμό με την αύξηση των θέσεων απασχόλησης, θα εξαρτηθεί και η υλοποίηση της εξαγγελίας της ΝΔ για μείωση των εισφορών κύριας σύνταξης από 20% στο 15%.

Κατώτατος μισθός και ανεργία. Τον Φεβρουάριο του 2020 θα ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού με στόχο ο νέος μισθός να θεσμοθετηθεί τον Ιούνιο του 2020.

Πηγή: mononews.gr (ΣΑ 6/7/19)



Δείτε ακόμα:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!