ΤτΕ: Ελλειμμα 1,2 δισ. στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών τον Ιανουάριο * ΟΑΕΔ: Αυξήθηκαν κατά 50.700 οι άνεργοι τον Φεβρουάριο * ΤτΕ: Ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα 838 εκατ. στο α' δίμηνο * ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκαν οι κενές θέσεις εργασίας στο δ' τρίμηνο του 2018 * Πρωτογενές πλεόνασμα 823 εκατ. ευρώ στο πρώτο δίμηνο * Εργάνη: 27.840 νέες θέσεις απασχόλησης τον Φεβρουάριο * ΕΛΣΤΑΤ: Στο 18,7% αυξήθηκε η ανεργία στο δ΄ τρίμηνο * Θερινή ώρα (+1) από την Κυριακή 31 Μαρτίου

8/1/19

ΑΑΔΕ: Ηλεκτρονικά όπλα κατά της φοροδιαφυγής


Έμφαση σε δράσεις για την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, μέσω της μείωσης της ανάγκης για φυσική παρουσία τους στις ΔΟΥ και τα τελωνεία και εν τέλει μέσω του δραστικού περιορισμού της γραφειοκρατίας, υπόσχεται ότι θα δώσει το 2019 ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής σε επιστολή που απέστειλε χθες προς όλους τους εργαζόμενους στις φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ήδη έχει ανακοινώσει από το 2018, προωθούνται μεγάλης σημασίας αλλαγές στις φορολογικές διαδικασίες, όπως η ηλεκτρονική συμπλήρωση και υποβολή των δεδομένων των φορολογικών βιβλίων σε ειδική εφαρμογή στο σύστημα ΤΑΧΙSnet καθώς επίσης και η ηλεκτρονική έκδοση των τιμολογίων.



Ηλεκτρονική συμπλήρωση βιβλίων

Συγκεκριμένα, βάσει των όσων έχουν ήδη ανακοινωθεί, εντός του 2019 θα τεθούν σε λειτουργία ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω των οποίων θα καταστεί δυνατή η ηλεκτρονική συμπλήρωση και τήρηση των φορολογικών βιβλίων χιλιάδων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών. Οι διαδικασίες αυτές θα διεκπεραιώνονται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής που θα λειτουργεί στο σύστημα TAXISnet, επιτρέποντας ουσιαστικά την οn line διασύνδεση των βιβλίων χιλιάδων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών με τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, δηλαδή τα Ελεγκτικά Κέντρα και τις ΔΟΥ. Ουσιαστικά, τα φορολογικά βιβλία επιχειρήσεων και επαγγελματιών θα συμπληρώνονται και θα «τηρούνται» ηλεκτρονικά απευθείας στο σύστημα TAXISnet. Έτσι θα παρακολουθούνται σε σχεδόν πραγματικό χρόνο από τις φορολογικές αρχές. Τα στοιχεία των εκδιδόμενων τιμολογίων θα συμπληρώνονται και θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο σύστημα από τον εκάστοτε εκδότη, ενώ ο λήπτης θα πρέπει να συνδέεται στη συνέχεια και αυτός ηλεκτρονικά προκειμένου να τα επικυρώνει ή να τα διορθώνει για τις πράξεις που τον αφορούν. Από το 2020 και μετά, όταν θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και η ηλεκτρονική έκδοση των τιμολογίων, τα ηλεκτρονικά βιβλία θα συμπληρώνονται αυτόματα με κάθε έκδοση e-τιμολογίου.

Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων έχει ήδη παρουσιαστεί από τον διοικητή της ΑΑΔΕ, σε επίσημη ομιλία του από τον περασμένο Νοέμβριο. Ο κ. Πιτσιλής είχε αναφέρει πως οι προετοιμασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και ότι η εφαρμογή για την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων έχει λάβει πλέον συγκεκριμένη μορφή και έχει δοθεί προς διαβούλευση σε αρμόδιους φορείς για επιμέρους παρατηρήσεις. Η ηλεκτρονική συμπλήρωσή των βιβλίων θα γίνεται είτε «γραμμή-γραμμή» καταχωρητικά, είτε με μαζική μεταφόρτωση δεδομένων, είτε με το ξεχωριστό κανάλι των ταμειακών μηχανών όταν συνδεθούν με τα συστήματα ΤΑΧIS και TAXISnet.

Η έναρξη της εφαρμογής του μέτρου τοποθετείται χρονικά εντός του 2019, όταν διασφαλιστεί η απαιτούμενη αποθηκευτική και υπολογιστική ισχύς των συστημάτων της ΑΑΔΕ. Με την ηλεκτρονική συμπλήρωση των στοιχείων κάθε τιμολογίου από τον εκδότη, θα περιορίζεται σχεδόν στο μισό ο γραφειοκρατικός φόρτος της αγοράς για την τήρηση των βιβλίων. Από τη στιγμή που θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, δεν θα υπάρχει πλέον η ανάγκη να υποβάλλονται και οι συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση

Πέραν της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων, εντός του 2019 όπως ήδη έχει αποφασιστεί, θα προχωρήσει και το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού σημαίνει πολύ απλά ότι τα τιμολόγια, τα οποία αποτυπώνουν τα στοιχεία των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων, θα εκδίδονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα και τα δεδομένα τους θα αποστέλλονται με ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας από τους εκδότες στους λήπτες, ενώ ταυτόχρονα θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά και στα συστήματα ΤΑΧΙS και TAXISnet. Οι λήπτες από την πλευρά τους θα επιβεβαιώνουν αυτόματα τα δεδομένα των τιμολογίων που θα τους αποστέλλονται και ταυτόχρονα θα διαβιβάζουν κι αυτοί τα δεδομένα στα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ. Με τον τρόπο αυτό οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (χονδρικές πωλήσεις, παροχές υπηρεσιών κ.λπ.) θα παρακολουθούνται, θα διασταυρώνονται και θα επαληθεύονται αυτόματα τη στιγμή της πραγματοποίησής του σε πραγματικό χρόνο.

Ειδικότερα, με την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα καταργηθεί η σημερινή διαδικασία εκτύπωσης και διακίνησης των τιμολογίων σε χάρτινη μορφή, για όλες τις συναλλαγές μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, δηλαδή μεταξύ επιχειρήσεων-ελευθέρων επαγγελματιών καθώς και άλλων νομικών προσώπων και οντοτήτων. Η διαδικασία αυτή θα αντικατασταθεί από την υποχρεωτική ηλεκτρονική έκδοση και διακίνηση των τιμολογίων μεταξύ των παραπάνω αντισυμβαλλομένων.

Ταυτόχρονα, τα στοιχεία των τιμολογίων που θα εκδίδονται και θα διακινούνται ηλεκτρονικά μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών θα διαβιβάζονται και στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ για άμεσο έλεγχο και διασταύρωση. Με τη διαδικασία αυτή, οι φορολογικές αρχές θα γνωρίζουν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο το ύψος των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών.

Ουσιαστικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση θα εξαλειφθεί πλήρως το φαινόμενο της έκδοσης πλαστών τιμολογίων, διότι δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως λήπτη ούτε δυνατότητα καταχώρησης τιμολογίου εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως εκδότη. Παράλληλα θα περιοριστούν σημαντικά και τα κρούσματα έκδοσης εικονικών τιμολογίων, καθώς τα στοιχεία των ηλεκτρονικά εκδιδόμενων τιμολογίων θα επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες, ενώ για όλες τις συναλλαγές που θα αποτυπώνονται στα εκδοθέντα και αποσταλέντα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα διενεργούνται αυτόματα διασταυρώσεις και με στοιχεία από τις τράπεζες προκειμένου να επιβεβαιώνεται εάν πράγματι έχουν γίνει οι πληρωμές των εκδοθέντων τιμολογίων.

Αναβάθμιση δομών και εξοπλισμού

Η ηγεσία της ΑΑΔΕ, εκτός από τις παραπάνω σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αποφάσισε να θέσει σε προτεραιότητα για το 2019 και ορισμένες άλλες δράσεις που αφορούν:

* την αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού της,
* την οργανωτική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της,
* την εξασφάλιση αποτελεσματικότερης επικοινωνίας μεταξύ των κεντρικών και περιφερειακών δομών της,
* την ορθολογικότερη κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού στις υπηρεσίες και
* τη διασφάλιση της αμεροληψίας και της ακεραιότητας των εφοριακών και τελωνειακών υπαλλήλων.

Και όλα αυτά πέραν των αυτονόητων προτεραιοτήτων που αφορούν την αύξηση των φορολογικών εσόδων, κυρίως μέσω της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.

Δράσεις σε δύο άξονες

Σύμφωνα ειδικότερα με τα όσα αναφέρει στην επιστολή που απέστειλε χθες σε όλους τους εργαζόμενους της ΑΑΔΕ ο διοικητής της Αρχής Γ. Πιτσιλής:

«Το 2019, εκτός από τους στόχους των εσόδων και τη διαρκή μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, πρέπει να δώσουμε έμφαση σε δύο μεγάλους άξονες δράσεων:

Ο πρώτος είναι ο σεβασμός και η εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων, που δικαιούνται καλύτερες και λιγότερο γραφειοκρατικές υπηρεσίες, με όσο το δυνατόν λιγότερη ανάγκη φυσικής τους παρουσίας σε ΔΟΥ και Τελωνεία.

Ο δεύτερος, που έχει άμεση επίπτωση και στον πρώτο, είναι η αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού μας, η έγκαιρη προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών σε όλες τις υπηρεσίες μας, η βελτίωση των εσωτερικών μας διαδικασιών και η εξασφάλιση αποτελεσματικότερης επικοινωνίας μεταξύ των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ. Επίσης, το 2019 χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε με τόλμη και ρεαλισμό την υφιστάμενη διάταξη των περιφερειακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, με στόχο την ορθολογικότερη κατανομή των δυνάμεών μας και τη δημιουργία μονάδων που θα μπορούν να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους πολίτες». Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα ο διοικητής της ΑΑΔΕ αποκάλυψε ότι για το 2019 προγραμματίζονται σημαντικές οργανωτικές αλλαγές, όπως η δημιουργία χωριστής γενικής διεύθυνσης για την πληροφορική της ΑΑΔΕ, η αναδιοργάνωση της Διεύθυνσης Ελέγχων της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Διαδικασιών, η οργανωτική αυτονομία των τελωνειακών ελέγχων, κ.ά. Περαιτέρω, ο κ. Πιτσιλής ανέφερε ότι το 2019 η διοίκηση της ΑΑΔΕ στοχεύει «στην εσωτερική ανανέωση και την ενίσχυση του αισθήματος δικαιοσύνης, αμεροληψίας και ακεραιότητας» κι ότι στο πλαίσιο αυτό «είναι αναγκαίο, σε πρώτη φάση στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, να προχωρήσουμε σε μετακινήσεις, με αντικειμενικά κριτήρια, των στελεχών μας που υπηρετούν στην ίδια περιφερειακή μονάδα για πολλά χρόνια, αφού λάβουμε υπόψη και τις προτιμήσεις τους».




Υπέρβαση των στόχων

Αναφερόμενος εξάλλου στα όσα επετεύχθησαν το 2018, ο κ. Πιτσιλής αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, ότι:

* Από τα προσωρινά στοιχεία Δεκεμβρίου 2018 προκύπτει ότι σημειώθηκε υπέρβαση του ετήσιου στόχου των εσόδων κατά τουλάχιστον 420 εκατ. ευρώ, ενώ από την οριστικοποίηση των στοιχείων σε λίγες ημέρες αναμένεται να προκύψει ακόμα μεγαλύτερη υπέρβαση.

* Την 31η-12-2018 το συνολικό απόθεμα των προς επιστροφή φόρων περιορίστηκε σε περίπου 755 εκατ. ευρώ, από 1,4 δισ. ευρώ την 31η-12-2017. Από το ποσό των 755 εκατ. ευρώ που απομένει προς επιστροφή το άνω των 90 ημερών απόθεμα για το οποίο δεν έχουν σταλεί ειδοποιήσεις στους δικαιούχους έχει περιοριστεί σε περίπου 182 εκατ. ευρώ.

* Ολοκληρώθηκε ο σχεδιασμός των βασικών παραμέτρων του νέου συστήματος διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού μας, με το νέο πλαίσιο αξιολόγησης να τίθεται σταδιακά σε εφαρμογή από φέτος και το ειδικό Βαθμολόγιο και το νέο Σύστημα Αποδοχών της ΑΑΔΕ να είναι έτοιμα να συζητηθούν με την πολιτική ηγεσία.

Πηγή: Ναυτεμπορική (ΤΡ, 8/1/19)



Δείτε ακόμη:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!