Μ. Θεοδωράκης: Έγκλημα σε βάρος της Ελλάδας η Συμφωνία των Πρεσπών * Μητσοτάκης: Θα βρεθούμε απέναντι στη Συμφωνία των Πρεσπών * ΟΑΕΔ: Αύξηση των ανέργων κατά 4,06% τον Δεκέμβριο * Ανοιχτά τα καταστήματα αυτή την Κυριακή * Στα 1,48 δισ. ευρώ το ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα το 2018 * Στα 780 εκατ. ευρώ οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων * Εκτός στόχου το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 (3,162 δισ. ευρώ) * ΕΛΣΤΑΤ: Στο 0,6% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο * Την Κυριακή στις 2 μ.μ. το συλλαλητήριο για τη Μακεδονία στο Σύνταγμα

9/1/19

Οι νέοι με πτυχίο γυρίζουν την πλάτη στο Δημόσιο


Νέοι με πτυχίο γυρίζουν την πλάτη στο Δημόσιο ακόμη και με μισθό 1.000 ευρώ. Σε ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα για την ανεργία των νέων πτυχιούχων, έμειναν κενές 1.697 θέσεις από τις 5.500 προσλήψεις που προβλέπονταν σε κρατικούς οργανισμούς και υπουργεία με 12μηνες συμβάσεις και με αποδοχές από 990 ως 1.150 ευρώ τον μήνα.

Μόλις 15.445 ήταν οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν από πτυχιούχους ΑΕΙ-ΤΕΙ 22-29 ετών, παρά το γεγονός ότι δόθηκε παράταση στις προθεσμίες συμμετοχής, εξαιτίας της πολύ μικρής απήχησης.

Από το σύνολο των 5.500 θέσεων διοικητικού προσωπικού που προβλέπει το πρόγραμμα του υπουργείου Εργασίας και του ΟΑΕΔ υπήρξε ενδιαφέρον μόνον για 3.803 θέσεις, και έμειναν κενές 1.697! Περίπου 1.000 αιτήσεις απορρίφθηκαν, ενώ από το σύνολο των αιτήσεων 10.642 παραμένουν στους επιλαχόντες.

Οι επιλαχόντες δεν θα καλύψουν τις 1.697 θέσεις αλλά κάποιες από τις 3.803 θέσεις στην περίπτωση που οι επιτυχόντες δεν απασχοληθούν σε αυτές.



Το φαινόμενο τού να μην προσελκύει το Δημόσιο τους νέους πτυχιούχους, έστω και για προσωρινή απασχόληση αλλά με αμοιβές σχεδόν διπλάσιες από τον κατώτατο μισθό των 586 ευρώ, δείχνει να είναι ανεξήγητο αν λάβει κανείς υπόψη ότι η ανεργία στις ηλικίες ως 29 ετών ξεπερνά το 35%. Από την άλλη πλευρά, όμως, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη, το κίνητρο για τους νέους πτυχιούχους πέραν των αμοιβών είναι να αποκατασταθούν επαγγελματικά στο αντικείμενο που έχουν σπουδάσει.

Στο εν λόγω πρόγραμμα έτσι όπως σχεδιάστηκε, οι σπουδές και το πτυχίο δεν ταυτίζονταν και με τις θέσεις που είχαν να επιλέξουν οι νέοι, και για τον λόγο αυτόν ένας σημαντικός αριθμός 1.697 θέσεων δεν επιλέχτηκε από κανέναν, ακόμη και αν η αμοιβή τους θα ήταν στα 1.000 ευρώ μικτά για 12 μήνες!

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι περισσότερες από τις θέσεις που απέρριψαν οι πτυχιούχοι 22-29 ετών ήταν αυτές για τη στελέχωση των ασφαλιστικών ταμείων ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ. Αντίθετα και παρά τη μικρή συμμετοχή, υπήρξε ζήτηση στις θέσεις υπουργείων (Δικαιοσύνης, Υγείας, Εσωτερικών κ.α.).

Ένα από τα βασικά μειονεκτήματα του εν λόγω προγράμματος που αποτέλεσε την «εμπροσθοφυλακή» του υπουργείου Εργασίας αποδείχτηκε ότι ήταν ο κόφτης στην ηλικία των ωφελούμενων ανέργων, καθώς το όριο συμμετοχής ήταν, πέραν του πτυχίου, η συμπλήρωση έως του 29ου έτους.

Αν το ηλικιακό όριο ανέβαινε στα 34 ή 39 έτη, τότε η συμμετοχή θα ήταν πολλαπλάσια και δεν θα υπήρχαν θέσεις στα αζήτητα, καθώς στις μεγαλύτερες ηλικίες οι άνεργοι πτυχιούχοι (αν δεν έχουν φύγει από την Ελλάδα) επιδιώκουν κατά κύριο λόγο τον βιοπορισμό ιδίως αν πρόκειται για το Δημόσιο με καλές αμοιβές, πολύ πάνω από τα 586 ευρώ, όπως προβλέπει το εν λόγω πρόγραμμα.

Από τη στιγμή όμως που το ηλικιακό όριο ορίστηκε στο 29ο έτος, ένας μεγάλος αριθμός ανέργων με πτυχίο βγήκε εκτός συμμετοχής. Το ηλικιακό κριτήριο δεν μπήκε αυθαίρετα, αλλά με βάση την ευρωπαϊκή στρατηγική για τη μείωση της ανεργίας των νέων που είναι ιδιαίτερα υψηλή στην Ελλάδα.

Όμως στην πράξη αποδείχτηκε αναποτελεσματικό, καθώς πολλοί άνεργοι πτυχιούχοι γύρισαν τελικά την πλάτη σε θέση εργασίας στο Δημόσιο με προσωρινή σύμβαση αφήνοντας κενές 1.697 από τις 5.500 θέσεις που είχαν προβλεφθεί αρχικά.

Το μόνο πρόγραμμα απασχόλησης στο Δημόσιο που είχε επιτυχία ήταν αυτό με τις 4.500 προσλήψεις στην υγεία, γιατί όλες οι θέσεις απευθύνονταν σε ανέργους που απασχολούνται στο γνωστικό αντικείμενο που έχουν σπουδάσει. Εδώ υπήρχε μεν σύνδεση εργασίας με το αντικείμενο σπουδών, όχι όμως για το σύνολο των θέσεων.

Επιδοματούχοι…

Το πακέτο παροχών του ΟΑΕΔ για τους ανέργους κάθε ηλικίας μπορεί να λειτουργεί και ως αντικίνητρο στην εύρεση εργασίας. Ορισμένες από τις έξτρα παροχές που δίνει ο ΟΑΕΔ σε ανέργους πέραν του επιδόματος των 360 ευρώ είναι:

1. Ειδικό βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας ή διακοπής εργασιών για όσους δεν συγκεντρώνουν προϋποθέσεις τακτικής επιδότησης. Το ποσό είναι 260 ευρώ τον μήνα, προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος.

2. Επίδομα 200 ευρώ για 12 μήνες, μετά τη λήξη της 12μηνης επιδότησης των 360 ευρώ.

3. Ειδικό βοήθημα ίσο με 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας για όσους παραμένουν άνεργοι μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας.

4. Ειδικό βοήθημα, που καταβάλλεται τρεις φορές τον χρόνο, για όσους έχουν τουλάχιστον 60 ένσημα, και δεν δικαιούνται τα 360 ευρώ του επιδόματος ανεργίας.

Σε συνθήκες βάρβαρης φορολογίας όπως αυτή των τελευταίων 4 ετών, που για κάθε 100 ευρώ δηλωμένης μισθωτής εργασίας ο εργοδότης και ο εργαζόμενος πληρώνουν σχεδόν τα 65 με 70 ευρώ σε εισφορές του ΕΦΚΑ και σε φόρους, αυτό που παρατηρείται είναι ότι πολλοί νέοι με ή χωρίς πτυχίο επιλέγουν να έχουν κάρτα ανεργίας για να διατηρούν κοινωνικά προνόμια και ταυτόχρονα να απασχολούνται ευκαιριακά χωρίς να δηλώνεται πάντοτε όμως η εργασία τους, οπότε η αμοιβή δεν έχει ούτε εισφορές, και κυρίως είναι αφορολόγητη.

Αν στο επίδομα των 360 ευρώ του ΟΑΕΔ προστεθούν και άλλα 400 ευρώ αδήλωτα και αφορολόγητα από «μαύρη» εργασία, τότε για ένα μεγάλο ποσοστό ανέργων το μηνιάτικο φτάνει στα 760 ευρώ ή και παραπάνω. Σχεδόν το ίδιο ποσό είναι η καθαρή αμοιβή για έναν νέο που προσλαμβάνεται με μικτό μισθό 1.000 ευρώ.

Τα 160 ευρώ είναι οι εισφορές του και άλλα 100 ευρώ ο φόρος, δηλαδή 260 ευρώ κρατήσεις και 740-760 ευρώ καθαρά. Ο ένας μπορεί να τα έχει από επίδομα του ΟΑΕΔ και αδήλωτη εργασία και ο άλλος από εργασία που φορολογείται από ΕΦΚΑ και εφορία.

Ανάμεσα στα δύο δείχνει ελκυστικότερο το πρώτο (επίδομα και αδήλωτη εργασία) γιατί εξασφαλίζει συμπληρωματικά οφέλη (όπως οι απαλλαγές από ΕΝΦΙΑ για τους ανέργους).

Είναι κοινό μυστικό άλλωστε ότι πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες για να επιβιώσουν από φόρους και εισφορές ασκούν επάγγελμα (υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι κ.λπ.) χωρίς να παίρνουν ή να δίνουν παραστατικά (τιμολόγια, αποδείξεις) και ταυτόχρονα εγγράφονται ως άνεργοι για την κάρτα του ΟΑΕΔ.




Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και σε χιλιάδες νέους και μάλιστα φαίνεται από τις λίστες του ΟΑΕΔ που τους διαχωρίζει σε όσους αναζητούν και σε όσους δεν αναζητούν εργασία. Και οι μεν και οι δε έχουν τα ίδια δικαιώματα στις παροχές.

Απόδειξη ότι οι περισσότεροι εγγεγραμμένοι άνεργοι βρίσκουν στον ΟΑΕΔ τον οργανισμό για τις κοινωνικές παροχές και όχι τον οργανισμό που θα τους δώσει δουλειά (όπως θα έπρεπε να συμβαίνει) είναι ότι το επίδομα ανεργίας των 360 ευρώ παίρνουν περίπου το 10% όσων δηλώνουν άνεργοι.

Λόγω αυστηρότερων κριτηρίων που ισχύουν από το 2012, στους 1 εκατ. ανέργους του ΟΑΕΔ οι 100.000 είναι κατά μέσο όρο με επίδομα. Οι υπόλοιποι δεν μένουν όμως εκτός παροχών. Πέραν των φθηνών τιμολογίων ΔΕΚΟ, πέραν των απαλλαγών από ΕΝΦΙΑ, έχουν αποκούμπι στον ΟΑΕΔ που αντί να βρίσκει δουλειές σε όλους τους ανέργους μοιράζει επιδόματα.

Πηγή: Ελεύθερος Τύπος (ΤΕ, 9/1/19)



Δείτε ακόμη:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!