Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018

Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ για κατασχέσεις


Κατασχέσεις προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων μητρότητας κλπ
Να μην ασκεί ηλεκτρονικές κατασχέσεις σε βάρος οφειλετών για χρέη κάτω των 500 ευρώ, είναι η τακτική της εφορίας, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ κ. Γιώργος Πιτσιλής, σε εκδήλωση παρουσίασης της Έκθεσης του Συνηγόρου του Πολίτη όπου καταγγέλλεται σωρεία κρουσμάτων παράνομων κατασχέσεων ακόμα και σε προνοιακά επιδόματα!

Ο κ. Πιτσιλής απάντησε ότι «από τον Απρίλιο του 2016 εφαρμόζουμε διαδικασία μηνιαίας βαθμολόγησης των υποθέσεων που πρέπει να επιδιώξουμε μέτρα. Ξεκινάμε απ' τα μεγάλα και καταλήγουμε στα μικρότερα. Ποσά κάτω των 500 ευρώ δεν επιδιώκουμε να τα εισπράξουμε μέσω ηλεκτρονικών κατασχέσεων, το κάνουμε περισσότερο με τηλεφωνικές ειδοποιήσεις» όπως τόνισε.

Ο κ. Πιτσιλής παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το 2017 έγιναν περίπου 1.643.500 κατασχέσεις σε βάρος περίπου 312.000 οφειλετών, δηλαδή περίπου 5,3 κατασχετήρια σε κάθε οφειλέτη.

Ο αριθμός αυτός όμως θα μειωθεί, μετά από έγγραφο της Α.Α.Δ.Ε. του Δεκεμβρίου 2017,, με την οποία παρασχέθηκαν οδηγίες στις ΔΟΥ να αξιοποιούν το Σύστημα Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. & Λ.Π.) πριν από την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, για να μην πέφτουν σε άδειους λογαριασμούς, στους οποίους έχει γίνει ήδη κατάσχεση.



Υποστήριξε δε ότι οι εισπράξεις ληξιπρόθεσμων, με βάση τις επιχειρησιακές στοχεύσεις της ΑΑΔΕ, δεν προέρχονται από μικρές οφειλές. Το 60,3% των εισπράξεων του εννεαμήνου του 2018 προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι παλαιού ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ και ποσοστό 55,2% των εισπράξεων έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ. Παρουσίασε ενδεικτικά τα ακόλουθα στοιχεία:

Ομολόγησε πάντως πως διαπιστώνεται « Έλλειψη ενημέρωσης συνυπεύθυνων και κληρονόμων», αλλά επικαλέστηκε «τεχνικά προβλήματα που συνδέονται με την παλαιότητα δομικών πληροφοριακών συστημάτων της Α.Α.Δ.Ε» τα οποία δήλωσε πως η ΑΑΔΕ είναι έτοιμη να διορθώσει οποιοδήποτε λάθος έχει συμβεί προκειμένου κανείς φορολογούμενος να μην αποστερηθεί το θεμελιώδες δικαίωμά του για έννομη προστασία.

Τρίτον, σχετικά με τις «Κατασχέσεις προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων μητρότητας κλπ» ανέφερε ότι από πέρυσι (με την έκδοση της ΠΟΛ 1146/2017) παρέχονται συγκεκριμένες οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. με σκοπό την ολοσχερή αποδέσμευση του κατατεθέντος ποσού προερχόμενου από την καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, «υπό προϋποθέσεις και ως εκ τούτου εξάντλησε τις δυνατότητες που έχει η Φορολογική Διοίκηση». «Όπερ έστιν μεθερμηνευόμενον» ότι ως έχει ο νόμος και αν τον αλλάξει η Βουλή ώστε να καλύπτει καλύτερα ποια επιδόματα προστατεύονται και ποια όχι τελικά από κατασχέσεις, τα προβλήματα σε βάρος πτωχών οφειλετών δεν θα πάψουν.

Κατασχέθηκαν επιδόματα ανάπηρου παιδιού, λοχείας και παροχής μητρότητας

Ακόμα και το επίδομα ανεργίας αλλά και τα επιδόματα ανάπηρων παιδιών αποτελούν αντικείμενο κατάσχεσης έναντι πάσης φύσεως οφειλών, όπως διαπιστώνει η σαρωτική έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τη βούληση του νομοθέτη. Ειδική μνεία κάνει η έκθεση στην υπόθεση μητέρας που της κατασχέθηκε το επίδομα λοχείας αλλά και στα επιδόματα του ΟΑΕΔ τα οποία έκαναν φτερά καθώς το σύνολο του λογαριασμού υπερέβαινε το ακατάσχετο όριο των 1250 ευρώ.

Η έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα διαπιστώνει ότι ακόμα και αν έχει δηλωθεί ακατάσχετος ο λογαριασμός, τα χρήματα κατάσχονται από τράπεζες, εφορία και ΚΕΑΟ, παρά τις νομοθετικές προβλέψεις χωρίς να προηγείται καμία απολύτως ενημέρωση με αποτέλεσμα ο δικαιούχος – οφειλέτης να έρχεται σε πολύ δυσχερή θέση.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση υποβλήθηκαν αναφορές από γονείς/κηδεμόνες/ δικαστικούς συμπαραστάτες ανηλίκων και ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ), οι οποίοι διαμαρτύρονταν ότι προνοιακά βοηθήματα και επιδόματα τα οποία χορηγούντο σε ανηλίκους/αναπήρους/συμπαραστατούμενους κατασχέθηκαν για οφειλές των γονέων/κηδεμόνων/δικαστικών συμπαραστατών. Η περίπτωση αυτή αποτελεί μια υποπερίπτωση της κατάσχεσης των κοινών λογαριασμών. Ωστόσο η Αρχή δέχθηκε και αναφορές από μοναδικούς δικαιούχους λογαριασμού, στον οποίο επιβλήθηκε κατάσχεση, ενώ στον λογαριασμό αυτόν κατατίθετο το προνοιακό επίδομα ή το ασφαλιστικό βοήθημα. Ο λογαριασμός αυτός δεν ήταν προστατευμένος, επειδή ο δικαιούχος είχε δηλώσει ως προστατευόμενο μόνο το λογαριασμό του μισθού ή της σύνταξης.

Αρχικά ο Συνήγορος του Πολίτη παρενέβη στις ατομικές περιπτώσεις, με έγγραφά του προς τους φορείς που είχαν ζητήσει την κατάσχεση (Δήμοι/ ΔΟΥ) και ανέπτυξε τη θέση ότι τα χρήματα που είχαν κατασχεθεί δεν ανήκαν στους οφειλέτες/τις οφειλέτριες, αλλά αντίθετα ανήκαν σε άτομα που έχρηζαν ιδιαίτερης προστασίας, και τους είχαν χορηγηθεί προς το σκοπό αυτό. Σε αρκετές περιπτώσεις πέτυχε την επιστροφή των κατασχεθέντων ποσών. Εν συνεχεία απευθύνθηκε προς τη διοίκηση/πολιτική ηγεσία, ζητώντας να προστατευθούν ρητά από κατασχέσεις παρόμοια βοηθήματα-επιδόματα.

Η διοίκηση ανταποκρίθηκε αρχικά με νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 51, ν. 4483/2017, ΦΕΚ Α 107/31.07.2017) του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου προβλέφθηκε ότι τα βοηθήματα που χορηγούνται εκτάκτως από τους δήμους σε οικονομικά αδύναμους και πολύτεκνους «..είναι αφορολόγητα, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ και νομικά πρόσωπα αυτών ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα». Στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ με την ΠΟΛ 1146/2017, επέκτεινε το μέτρο του περιορισμού της κατάσχεσης και στα επιδόματα αυτά, με την ιδιαιτερότητα της αποδέσμευσης του συνόλου του επίμαχου ποσού. Το μέτρο του περιορισμού της κατάσχεσης έχει εισαχθεί με το άρθ. 30 παρ. 4 N.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) που προβλέπει ότι «Η κατάσχεση μπορεί να περιοριστεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσό ή ποσοστό μετά από αιτιολογημένη απόφαση εκείνου που την επέβαλε». Εν συνεχεία, σύμφωνα με την υπ' αριθ. ΠΟΛ 1092/2014 παρασχέθηκε η διακριτική ευχέρεια στον Προϊστάμενο της ΔΟΥ μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη να περιορίσει με αιτιολογημένη απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης, «χωρίς διακρίσεις με κριτήρια απολύτως αντικειμενικά σχετιζόμενα με ιδιαίτερους λόγους, όπως πραγματική οικονομική αδυναμία, λόγοι υγείας, ύψος οφειλής, παλαιότητα και είδος αυτής και ποτέ επιλεκτικά χωρίς δηλαδή, να σχετίζονται με το πρόσωπο του οφειλέτη». Για τον περιορισμό της κατάσχεσης απαιτείται, μεταξύ άλλων προϋποθέσεων, η διαπίστωση ότι η κατασχεθείσα απαίτηση, εφάπαξ ή περιοδικώς καταβαλλόμενη, είναι σημαντικό μέσο για τη διαβίωση του υπόχρεου.




Η ΑΑΔΕ με την ΠΟΛ 1146/2017 επεσήμανε ότι επί καταθέσεων προερχομένων από καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, η κατάσχεση περιορίζεται, μετά από αίτηση του οφειλέτη, ενώ το σύνολο του δεσμευθέντος ποσού αποδεσμεύεται, εφόσον κατά την κείμενη νομοθεσία τα ανωτέρω ποσά προβλέπονται ρητά ως ακατάσχετα.

Η αποδέσμευση του συνόλου των καταθέσεων ισχύει και στην περίπτωση που ως δικαιούχος ή συνδικαιούχος του κατασχεθέντος τραπεζικού λογαριασμού αναγράφεται υποχρεωτικά τρίτο πρόσωπο, όπως ο δικαστικός συμπαραστάτης του δικαστικώς συμπαραστατούμενου τέκνου ή ένας εκ των δύο γονέων στην περίπτωση διατροφής ανηλίκου τέκνου. Ωστόσο, ο Συνήγορος έχει παρατηρήσει φαινόμενα δυστοκίας από τις ΔΟΥ να προχωρήσουν στον περιορισμό.

Επίσης στον Συνήγορο περιήλθε αναφορά σχετιζόμενη με δέσμευση, επί τη βάσει κατασχετηρίου εκδοθέντος από την αρμόδια ΔΟΥ, τμήματος του επιδόματος κύησης που υπερέβαινε το ποσό των 1250 ευρώ, για οφειλές της αναφερόμενης προς το δημόσιο, αφού εν λόγω επίδομα είχε κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό δηλωθέντα στο TAXIS ως μοναδικό ακατάσχετο. Σε διαμαρτυρία της προς την Τράπεζα, η αναφερόμενη έλαβε την απάντηση ότι το πιστωτικό ίδρυμα δεν δύναται να γνωρίζει την αιτιολογία και την προέλευση των χρημάτων, και συνεπώς, εφόσον υπήρχε κατασχετήριο, υποχρεούτο να δεσμεύσει τα χρήματα. Περαιτέρω, ενώ αρχικά μετά την προσκόμιση δικαιολογητικών ως προς την προέλευση των χρημάτων, δέχθηκε να αποδεσμεύσει το ποσό, στη συνέχεια, μετά από επικοινωνία του υποκαταστήματος με τη Νομική Υπηρεσία της Τράπεζας, ενημέρωσαν την αναφερόμενη ότι το επίδομα αυτό δεν είναι ακατάσχετο, και καλώς κατασχέθηκε, και φυσικά την ίδια τύχη θα έχει και το επίδομα λοχείας.

Όσον αφορά τη συμπληρωματική παροχή προστασίας μητρότητας, η αναφερόμενη ενημερώθηκε από τον ΟΑΕΔ ότι το σχετικό ποσό, κατά παγία τακτική του ΟΑΕΔ, πρόκειται να κατατεθεί σε λογαριασμό που τηρεί η δικαιούχος σε πιστωτικό ίδρυμα άλλο από αυτό όπου κατατίθεται ο λογαριασμός μισθοδοσίας της, και ο οποίος είναι προστατευμένος από κατάσχεση. Η αναφερόμενη διαμαρτυρήθηκε στον ΟΑΕΔ ότι εάν συμβεί αυτό, η παροχή αυτή θα κατασχεθεί εξ ολοκλήρου, μια και δεν δικαιούται να προστατεύει από κατάσχεση περισσότερους του ενός λογαριασμούς, ωστόσο έλαβε από το φορέα την απάντηση ότι δεν είναι δυνατή η κατάθεση του ποσού σε άλλη Τράπεζα.

Πηγή: newmoney.gr (ΔΕ, 29/10/18)



Διαβάστε ακόμη:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!