Την Πέμπτη 26 Ιουλίου η νέα φορολοταρία * Eurostat: Στο 1% ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο * 1,08 δισ. ευρώ το ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα στο 6μηνο * Αναστέλλεται από τις 20 Ιουλίου ο Δακτύλιος στην Αθήνα * ΕΛΣΤΑΤ: Στο 20,2% η ανεργία τον Απρίλιο * ΟΟΣΑ: Στο 43,2% η ανεργία των νέων στην Ελλάδα * Εργάνη: Αυξήθηκαν κατά 33.620 οι θέσεις εργασίας τον Ιούνιο

18/6/18

Ανήσυχος ο εμπορικός κόσμος για το «μακεδονικό» brand


Η συμφωνία μεταξύ Αθήνας και Σκοπίων για το ονοματολογικό που υπεγράφη στις Πρέσπες προκαλεί ανησυχία μεταξύ των οικονομικών παραγόντων της χώρας καθώς βλέπουν το μεγάλο διακύβευμα να χαθεί το «μακεδονικό» brand που γενεές επί γενεών κατάφεραν να δημιουργήσουν και να ενισχύσουν επιχειρηματίες της Β. Ελλάδας.

Με ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος επαναλαμβάνει την πάγια θέση του αναφορικά με την προστασία των ελληνικών εμπορικών σημάτων: «ο όρος «Μακεδονία» για τις εμπορικές επωνυμίες, ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Ελλάδα. Οι επιχειρήσεις με έδρα τη γειτονική χώρα θεωρούμε ότι θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούν στα εμπορικά τους σήματα το νέο τους όνομα 'Βόρεια Μακεδονία'».

Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να μην υπάρξουν ζητήματα εξαιτίας της ασάφειας στη χρήση του όρου «Μακεδονία» ο ΣΒΒΕ καλεί την ελληνική κυβέρνηση να εξασφαλίσει ότι κατά τη διάρκεια της τριετούς περιόδου που προβλέπει η συμφωνία ούτως ώστε να λυθούν θέματα χρήσης των εμπορικών σημάτων, δεν θα υπάρξει ούτε μία αλλαγή στις επωνυμίες των ελληνικών εμπορικών προϊόντων που περιλαμβάνουν τον όρο «Μακεδονία».

Αναφορικά για τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και για τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), σημειώνει πως δεν τίθεται κανένα θέμα αμφισβήτησης, διότι αυτά έχουν καθορισθεί με αποφάσεις της ΕΕ.

Και ο Σύνδεσμος καταλήγει: «επειδή στη Βόρεια Ελλάδα διαθέτουμε διεθνώς εμπορεύσιμα και παγκοσμίως αναγνωρίσιμα προϊόντα που το εμπορικό τους σήμα περιλαμβάνει τον όρο 'Μακεδονία', θεωρούμε αυτονόητο ότι επίσης θα εξασφαλισθεί πως τα συγκεκριμένα προϊόντα δεν θα γίνουν αντικείμενο χρήσης, άρα παράνομης υιοθέτησης του συγκεκριμένου εμπορικού σήματος, από επιχειρήσεις με έδρα τη γειτονική μας χώρα».



ΒΕΑ

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Η παραχώρηση του ονόματος της Μακεδονίας στα Σκόπια κάθε άλλο παρά ενισχύει την οικονομία της Ελλάδας, όπως επικαλούνται και χρησιμοποιούν ως δικαιολογία, εκπρόσωποι της κυβέρνησης, αναφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Αναστάσιος Καπνοπώλης, υπογραμμίζοντας πως η χώρα μας αποτελεί έναν από τους κορυφαίους επενδυτές στη γειτονική χώρα.

«Οι επενδύσεις ελληνικών συμφερόντων στα Σκόπια, άμεσες και έμμεσες, που έχουν δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, εκτιμάται ότι υπερβαίνουν σε αξία το 1 δισ. ευρώ», αναφέρει ο κ. Καπνοπώλης επισημαίνοντας πως η Ελλάδα είναι ο έκτος κυριότερος εμπορικός εταίρος της ΠΓΔΜ.

«Η συμφωνία Ελλάδας - Σκοπίων δημιουργεί προβληματισμό και ανησυχία στο ελληνικό επιχειρείν αναφορικά με τον προσδιορισμό της εντοπιότητας των μακεδονικών προϊόντων. Τόσο στα ελληνικά εμπορικά σήματα, όσο και στα προϊόντα της γείτονος, λόγω της επερχόμενης αλλαγής της ονομασίας της, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα προκύψουν σημαντικά ζητήματα. Το ζητούμενο είναι πως θα το διαχειριστούν οι ιθύνοντες.

Εύχομαι να μην υπάρξουν αρνητικές εκπλήξεις σε βάρος της χώρας και της επιχειρηματικής κοινότητας» τονίζει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, ο οποίος, μάλιστα, κάνοντας μία αναδρομή στο παρελθόν και αναφερόμενος στη γεωγραφική έκταση της Μακεδονίας επί ελληνικών συνόρων σημειώνει πως σύμφωνα με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου το 1913 και του Νεϊγί το 1919 στην Ελλάδα δόθηκε το 51,56% της Μακεδονίας.

«Πριν από τη συμφωνία, υπήρχε τεράστια σύγχυση στις διεθνείς αγορές σε σχέση με την ονομασία των προϊόντων. Από την πλευρά των γειτόνων υπήρχε πάντα κατάχρηση στη χρήση του όρου ‘Μακεδονία’» λέει ο κ. Καπνοπώλης προσθέτοντας πως είναι αδήριτη ανάγκη να διασφαλιστεί πως οι γείτονες μας δεν θα προσπαθήσουν να οικειοποιηθούν δυνατά brands επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Μακεδονία.

«Ο επιχειρηματικός κόσμος που δίνει τις δικές του μάχες και αποτελεί τη γέφυρα για την ανάπτυξη των διμερών εμπορικών σχέσεων ζητά την προστασία των εμπορικών χρήσεων των ελληνικών προϊόντων και των επωνυμιών τους καθώς και την εξασφάλιση ομαλών οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών που δεν θα δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό» δηλώνει ο πρόεδρος του ΒΕΘ.

Αναφερόμενος στη μικτή επιτροπή από τις δύο χώρες που θα αναλάβει τη διευθέτηση των ζητημάτων που αφορούν τα εμπορικά σήματα, όπως προβλέπει η συμφωνία, ο κ. Καπνοπώλης διερωτάται «ποιοι θα μετέχουν σε αυτή, πόσο αντικειμενικές θα είναι οι αποφάσεις που θα λαμβάνουν και προπάντων πόσο άμεσα θα δίνονται λύσεις στα προβλήματα που θα ανακύπτουν;».

Μίχαλος

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος μιλώντας το πρωί στην ΕΡΤ εκτίμησε πως ο όρος «Μακεδονία» ως ονομασία προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Ελλάδα, ενώ οι γείτονές μας, με βάση τη συμφωνία, θα μπορούν να χρησιμοποιούν το νέο τους όνομα «Βόρεια Μακεδονία».

Ωστόσο, όπως επεσήμανε, το μόνο βέβαιο είναι ότι η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο κυβερνήσεων, της Ελλάδας και της πΓΔΜ, έχει πολύ χρόνο ακόμη για να ολοκληρωθεί και να υλοποιηθεί. «Το διάστημα αυτό, εμείς ως χώρα πρέπει να το αξιοποιήσουμε εποικοδομητικά, προκειμένου να συνθέσουμε μια συμφωνία, στην κάθε της λεπτομέρεια, που θα αποκλείσει δυσάρεστες εκπλήξεις σε βάρος της χώρας και φυσικά και της επιχειρηματικής κοινότητας» τόνισε.

Παραδέχθηκε δε πως ένα από τα σημαντικά ζητήματα «είναι αυτό των εμπορικών σημάτων που φέρουν τόσο τα ελληνικά, όσο και τα προϊόντα των Σκοπίων, διότι λόγω της αλλαγής της ονομασίας της γειτονικής χώρας, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν σημαντικά ζητήματα».

Το πρώτο λοιπόν που πρέπει να διασφαλίσει η ελληνική κυβέρνηση, ανέφερε ο κ. Μίχαλος, είναι ότι αυτά τα τρία χρόνια που προβλέπει η συμφωνία για την επίλυση του ζητήματος των εμπορικών σημάτων, δεν πρόκειται να υπάρξει καμία δυσμενής αλλαγή στην εμπορική ονομασία των ελληνικών προϊόντων, των Προϊόντων Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) και των Προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ). Ταυτόχρονα, βέβαια, συνέχισε, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι και οι γείτονες δεν θα «σφετεριστούν» τα δυναμικά brands που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και σχετίζονται με τη Μακεδονία μας.

«Θα πρέπει να καταστεί απολύτως σαφές ότι ο όρος “Μακεδονία” ως ονομασία προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Ελλάδα, ενώ οι γείτονές μας να μπορούν να χρησιμοποιούν το νέο τους όνομα, δηλαδή Βόρεια Μακεδονία» υπογράμμισε ο πρόεδρος και συνέχισε: «σε κάθε περίπτωση, η επιχειρηματική κοινότητα στην πλειονότητά της έχει ως πάγια θέση την επίλυση προβλημάτων που εμποδίζουν την επιχειρηματικότητα».

Κορκίδης
Την ίδια ώρα με δήλωση του χθες ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως η συμφωνία μεταξύ Αθηνών και Σκοπίων «εκτός από τα μείζονα εθνικά θέματα που δημιουργεί, στα ελάσσονα, δεν δίνει στην ελληνική πλευρά ούτε οικονομικά, ούτε επιχειρηματικά, κάποια προστιθέμενη αξία, αλλά αντιθέτως μας αφαιρεί».

Πηγή: newmoney.gr (ΔΕ, 18/6/18)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:
Μακεδονικό: Πώς χάνουν την ταυτότητά τους τα ελληνικά προϊόντα



Διαβάστε ακόμη:



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!