Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2018

Η μάχη του ...ρεύματος ανάμεσα σε ΔΕΗ και ιδιώτες


Διπλασιάστηκε μεν, σε διάστημα μόλις ενός έτους, ο αριθμός των καταναλωτών που ηλεκτροδοτούνται από τους ανεξάρτητους προμηθευτές, μικρή όμως παραμένει η επίπτωση στο σύνολο των μετρητών της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από αρμόδιες πηγές, ο αριθμός των «ρολογιών» των εναλλακτικών παρόχων ρεύματος τον περασμένο Δεκέμβριο του 2017 ανήλθε στα 355.000, όταν τον Ιανουάριο της ίδιας χρονιάς ήταν στα 183.500. Πρόκειται ουσιαστικά για μία εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 93%.

Στον αντίποδα, η δημόσια επιχείρηση που έχει τη δεσπόζουσα θέση στην αγορά είχε τον περασμένο Δεκέμβριο περίπου 7.150.000 μετρητές όταν τον Ιανουάριο της ίδια χρονιάς ήταν στους 7.300.000. Η μείωση των ρολογιών ήταν μικρή, κοντά στο 2%.

Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν αφενός την εμπιστοσύνη που δείχνουν όλο και περισσότεροι καταναλωτές στους ιδιώτες προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας από την άλλη μεριά, όμως, και τη δυσκολία με την οποία νοικοκυριά κι επιχειρήσεις αφήνουν τη ΔEΗ.

Η εικόνα αυτή ούτε λίγο ούτε πολύ αποτυπώνεται και στις μετρήσεις που κάνει ο Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) και αφορούν βέβαια στα φορτία, δηλαδή στην κατανάλωση ρεύματος. Τον Ιανουάριο του 2018 το μερίδιο της δημόσιας επιχείρησης ήταν 84,9%, ενώ το ποσοστό της στην προμήθεια είχε ακολουθήσει μία ανοδική πορεία το προηγούμενο δίμηνο. Τον Δεκέμβριο του 2017 ήταν 85,4% και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς 84,21%. Τον Ιανουάριο του 2017 το μερίδιο της εταιρίας ήταν 89,59%.



Το ζητούμενο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι, ως γνωστόν, το άνοιγμα της με την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.

Οι ανεξάρτητοι προμηθευτές παρά το μπαράζ των προσφορών και ανταγωνιστικών τιμών εντούτοις δεν μπορούν να ρίξουν δραστικά το μερίδιο της κρατικής επιχείρησης. Οι λόγοι, όπως περιγράφονται, και από τους θεσμούς στην έκθεση συμμόρφωσης (compliance report) αποδίδονται κατά κύριο λόγο στη ΔΕΗ και είναι:

1. Η δυσκολία είσπραξης συσσωρευμένων χρεών αλλά και η αδυναμία αποσύνδεσης των οφειλετών. Το αποτέλεσμα είναι εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές να έχουν βολευτεί στην τακτική αυτή της επιχείρησης. Υπολογίζεται ότι περίπου 2 εκατομμύρια πολίτες έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.

2. Στην εκπτωτική πολιτική που ακολούθησε η ΔEΗ προκειμένου να εισπράξει απλήρωτους λογαριασμούς. Πρόκειται για την έκπτωση συνέπειας 15% και την έκπτωση 6% στην προπληρωμή του συνολικού ποσού. Με τον τρόπο αυτό ανακόπηκε η τάση μετακίνησης καταναλωτών στους ανταγωνιστές της.

3. Στο μονοπώλιο που έχει η δημόσια επιχείρηση στις πρώτες ύλες του λιγνίτη και του νερού για την παραγωγή ρεύματος με αποτέλεσμα σε συνδυασμό και με τις μονάδες φυσικού αερίου και ντίζελ να μπορεί να διαθέτει ένα πλούσιο ενεργειακό μείγμα έναντι των ιδιωτών της αγοράς.

Επιπλέον, το brand name της ΔΕΗ παραμένει ακόμα ισχυρό στην καταναλωτική συνείδηση. Νοικοκυριά κι επιχειρήσεις δύσκολα εμπιστεύονται τους εναλλακτικούς παρόχους έχοντας ακόμα νωπές τις μνήμες από το σκάνδαλο των Energa και Hellas Power.

Πηγή: Euro2day.gr (ΠΕ, 22/2/18)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς να επιλέξετε τον πάροχο ρεύματος που σας ταιριάζει



Ακολουθήστε το eisodima.gr για περισσότερες χρηστικές ειδήσεις!


Διαβάστε ακόμη: