Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2016

Η κυβέρνηση "σπάει" στα δύο την αξιολόγηση

Στην προσπάθειά της να πετύχει κάποιου είδους συμφωνία πριν αλλάξει ο χρόνος και με τη μάχη "χαρακωμάτων" για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τα νέα μέτρα 700 εκατ ευρώ 4,5 δισ. ευρώ που θα τα συνοδεύουν να "μαίνεται" με το ΔΝΤ και την Γερμανία να διατηρούν άκαμπτες τις θέσεις τους, η κυβέρνηση πλέον στρέφει την προσοχή της στα μέτωπα που θεωρεί ότι είναι εφικτό να κλείσουν άμεσα.
Ουσιαστικά πλέον επιχειρεί πολιτική συμφωνία σε δύο "δόσεις" για την 2η αξιολόγηση. Η πρώτη φάση θα περιλαμβάνει τα ανοιχτά διαρθρωτικά μέτωπα (όπως είναι το εργασιακό, η διαχείριση των κόκκινων δανείων, της αγοράς ενέργειας κλπ) και οι προϋπολογισμοί του 2017 και του 2018. Και θα πρέπει να "επικυρώνει" και το κοινωνικό μέρισμα που θα διανεμηθεί το 2016 όπως ανακοίνωσε χθες ο Πρωθυπουργός.
Η δεύτερη "φάση" της αξιολόγησης περιλαμβάνει τα μεγάλα μέτωπα των πρωτογενών πλεονασμάτων και των νέων μέτρων που προκύπτουν από το "χάσμα" μεταξύ του ΔΝΤ και της Γερμανίας. Και επιχειρείται να κλειδώσουν μέσω του νέου "μηχανισμού" ισχυρών διαρθρωτικών μέτρων….

Η τρίτη άφιξη
Κλιμάκια των δανειστών σχεδιάζουν να επιστρέψουν στην Αθήνα από την Δευτέρα, ενώ οι επικεφαλής δεν αποκλείεται να επιστρέψουν ακόμα και την Τρίτη προκειμένου να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις δια ζώσης.
Έως τότε θα συνεχίζονται οι καθημερινές διαπραγματεύσεις εξ αποστάσεως που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για κάθε ένα από τα ανοικτά μέτωπα.




Η πολιτική δύο σταδίων
Την πολιτική δύο σταδίων στην αξιολόγηση, ανήγγειλε άλλωστε εμμέσως από τη Βουλή χθες ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, λέγοντας ότι μπορεί να διαβεβαιώσει για τη συμφωνία που θα υπάρξει αναφορικά με το πρώτο σκέλος της διαπραγμάτευσης.
"Η πολιτική συμφωνία έχει σχεδόν τελειώσει, θα επιστρέψουν την άλλη εβδομάδα οι θεσμοί" ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών λέγοντας το δημοσιονομικό κενό για το 2017 είναι 20 εκατομμύρια ευρώ και έχει ουσιαστικά κλείσει ενώ για το 2018 "είναι λίγο μεγαλύτερο όπως το βλέπει η ΕΕ και ακόμη πιο μεγάλο με βάση το ΔΝΤ, αλλά νομίζω ότι δεν θα προκαλέσει αυτό το πεδίο το πρόβλημα". "Η εκτίμηση μου είναι ότι δεν θα χαλάσει το πρόγραμμα για το κενό του 2017 – 2018, αυτό μπορώ να το εγγυηθώ" ανέφερε.
Αλλά και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης μιλώντας πιο πριν στο Ευρωκοινοβούλιο αναφέρθηκε σε μία διαπραγμάτευση που ξεκινά εκ νέου την προσεχή εβδομάδα με στόχο πρώτα να κλείσει η συμφωνία για τα διαρθρωτικά μέτωπα (προϋπολογισμός του 2017 και του 2018) και μετά όπως είπε χαρακτηριστικά να καθίσουν ξανά στο τραπέζι κυβέρνηση θεσμοί για να συζητήσουν τα δύο μεγάλα αγκάθια: αυτό το πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά και των μέτρων που ζητούν οι δανειστές και ειδικά το διεθνές νομισματικό ταμείο.
Ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης μίλησε για απαίτηση μέτρων 0,3%- 0,4% του ΑΕΠ (700 εκατομμυρίων ευρώ περίπου) από πλευράς ΕΕ και περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,5% του ΑΕΠ) από πλευράς ΔΝΤ. Και αναφέρθηκε σε απαίτηση για το έτος 2018…

Το μέρισμα
Όσο για την διανομή του κοινωνικού μερίσματος από την υπέρβαση στο πλεόνασμα του 2016 που εκτιμά η κυβέρνηση και ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, είχε προαναγγελθεί από τον Νοέμβριο από στελέχη του οικονομικού επιτελείου κατά τη διαπραγμάτευση που διεξήγαγαν για αυτό το λόγο με στελέχη των δανειστών που ήταν τότε στην Αθήνα.
Η διανομή του μερίσματος ήταν θέμα προτεραιότητας για "λογιστικούς" λόγους, είχαν εξηγήσει τότε στελέχη της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας: έπρεπε να διανεμηθεί εντός του 2016 διότι διαφορετικά η υπέρβαση του στόχου του πλεονάσματος θα μετρούνταν στον προϋπολογισμό του 2016 ως υπέρβαση στόχου. Δηλαδή, δεν θα μπορούσε να μεταφερθεί "λογιστικά" σε επόμενο έτος (πχ να γίνει η διανομή την προσεχή Άνοιξη) γιατί κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τους κανόνες της Eurostat που ισχύουν για όλα τα κράτη μέλη.
Το ζήτημα που υπήρχε τότε ήταν ότι έπρεπε να διασφαλιστεί πως το μέρισμα θα έχει τέτοια αξία που δεν θα θέσει σε κίνδυνο τον στόχο του 2016 για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ. Δηλαδή ότι θα έπρεπε να προηγηθεί σειρά διαπραγματεύσεων με τους δανειστές αλλά και πολύ προσεκτικός υπολογισμός πιθανών αποκλίσεων (κυρίως από αναθεώρηση των μεγεθών που πιθανόν να κάνει η Eurostat όπως συνέβη φέτος για τα μεγέθη του 2015 ή από έκτακτες δαπάνες στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).
Σημειώνεται ότι το συμπληρωματικό μνημόνιο συμφωνίας του 2016 (SMoU) ορίζει την διανομή της υπεραπόδοσης, κάνοντας όμως λόγο για "μόνιμη" επίδραση. Αναφέρει ότι "αν τα ετήσια δημοσιονομικά αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι τα μέτρα (μαζί με τα μη παραμετρικά) αποδίδουν αρκετά ώστε να οδηγήσουν σε μόνιμη υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος, οι αρχές μπορούν - σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα - εξετάσουν τη χρήση των διαθέσιμων δημοσιονομικών περιθωρίων για την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας (ιδίως το πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος) και/ή να μειώσουν το φορολογικό βάρος με την προϋπόθεση ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων είναι εξασφαλισμένη". Επίσης έχει πλέον απαλειφθεί διάταξη που υπήρχε στο αρχικό μνημόνιο του 2015 που όριζε ότι μπορεί να διατεθεί μέρος της υπεραπόδοσης (το 30% να πάει για το χρέος, ενώ άλλο 30% να οδεύσει για εκκαθάριση οφειλών προς ιδιώτες).

(Πηγή: capital.gr)