Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς να εξοικονομήσετε χρήματα από τα σχολικά των παιδιών σας

Αγορές σχολικών ειδών, αλλά και ξενόγλωσσων βιβλίων, ή βοηθημάτων - εξοπλισμού για τις αθλητικές και άλλες δραστηριότητες των μαθητών περιλαμβάνει ο «προϋπολογισμός» του μαθητή για τον Σεπτέμβριο. Μόνο που οι μετρήσεις της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και του ΚΕΠΚΑ αποκαλύπτουν ένα τεράστιο χάσμα τιμών ανάλογα με το σημείο πώλησης αλλά και την εταιρεία που θα επιλεγεί. Δίνουν πολλές συμβουλές όχι μόνο για να εξοικονομήσουν οι γονείς χρήματα αλλά και για να είναι ασφαλή τα προϊόντα που θα αγοράσουν.




Τεράστια ψαλίδα τιμών

Το ΚΕΠΚΑ κάνει έρευνα αγοράς κάθε χρόνο. Τα στοιχεία του 2013 (σημ. δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη η φετινή έρευνα) δείχνουν ότι σε ένα μολύβι η διαφορά τιμής μπορεί να είναι έως και 17.067% ( από 0,06 ευρώ έως 10,30 ευρώ), ενώ σε ένα τσάντα Γυμνασίου – Λυκείου που είναι και η πιο ακριβή αγορά να φτάνει στο 2.638% (από 2,99 ευρώ έως 81,88 ευρώ).

Το ενδεικτικό κόστος κυμαίνεται:

• Για το Δημοτικό, από 18,19 ευρώ έως 505,59 ευρώ.
• Για το Γυμνάσιο – Λύκειο, από 21,16 ευρώ έως 548,75 ευρώ.

Το εύρος πολύ μεγάλο εύρος τιμών επιβεβαιώνεται και από κρατική πηγή. Από – παλαιότερες – μετρήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης:

• Για παιδιά Νηπιαγωγείου το πακέτο (π.χ. μπλοκ ζωγραφικής, ξύστρες, γόμες, στυλό) διαμορφωνόταν από τα 13,2 ευρώ έως τα 64,3 ευρώ.
• Για το Γυμνάσιο και το Λύκειο από τα 19,9 ευρώ έως τα 105,8 ευρώ
• Για το δημοτικό από τα 25,76 ευρώ έως τα 131,5 ευρώ.

Συμβουλές από το υπ. Ανάπτυξης

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου συμβουλεύει: πριν προχωρήσουν σε οποιαδήποτε αγορά σχολικών ειδών οι γονείς θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και συγκεκριμένα:

* Τα σχολικά είδη διατίθενται, σε πολλές και διαφορετικές ποιότητες και τιμές. Η έρευνα αγοράς και η σύγκριση τιμών, για το κάθε είδος είναι απαραίτητη. Οι αποκλίσεις τιμών, από κατάστημα, σε κατάστημα, ενδέχεται να είναι σημαντικές.
* Η επιλογή των σχολικών ειδών πρέπει να βασίζεται στο αν αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις, που θέτει το διδακτικό προσωπικό, ώστε να γίνεται καλύτερα και ευκολότερα η διεργασία της μάθησης, στο σχολείο και στο σπίτι.
* Προσέχουμε την εμπορική ονομασία του προϊόντος, το όνομα και τα στοιχεία του υπευθύνου για τη διάθεση του προϊόντος στην αγορά καθώς και την ποσότητα του περιεχομένου του.
* Επιλέγουμε επιχειρήσεις και καταστήματα που γνωρίζουμε ότι σέβονται τον πελάτη και επενδύουν σε μια σχέση διαρκείας μαζί του.
* Επικοινωνούμε με τη γραμμή καταναλωτή 1520 για τις ερωτήσεις και τις καταγγελίες μας.
* Να αποφεύγουν την αγορά αιχμηρών αντικειμένων που μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμούς.
* Να διαβάζουν προσεκτικά τις οδηγίες προφύλαξης, ώστε να διασφαλίζεται η σωστή χρήση των προϊόντων.
* Να λαμβάνουν υπόψη την ηλικιακή επισήμανση των προϊόντων.
* Να μην προβαίνουν στην αγορά σχολικών ειδών που παρά το γεγονός ότι δεν είναι τρόφιμα έχουν σχήμα, οσμή, χρώμα ή όψη τέτοιου είδους, (γόμες, πλαστελίνες) τα οποία ενδέχεται τα παιδιά να τα εκλάβουν ως τρόφιμα.
* Να επισκέπτονται συχνά την ιστοσελίδα http://www.efpolis.gr/el/rapex.html όπου αναφέρονται όσα προϊόντα αποσύρονται, από την κυκλοφορία και δεν πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας.
* Τσεκάρουμε τα σύμβολα και τις ενδείξεις πιθανού κινδύνου, τις φράσεις που υποδηλώνουν τους κινδύνους από τη χρήση του προϊόντος καθώς και τις οδηγίες προφύλαξης και ασφαλούς χρήσης.
* Να αποφεύγουμε την αγορά αιχμηρών αντικειμένων που μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμούς και να μην αγοράζουμε σχολικά είδη που μοιάζουν με τρόφιμα.

Αλλά και το ΚΕΠΚΑ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών:

* Στην αγορά, μπορούμε να βρούμε ένα πολύ μεγάλο εύρος τιμών. Αν προτιμήσουμε τα ακριβά, τελευταίας μόδας προϊόντα, θεωρώντας ότι, έτσι, το παιδί μας θα προβληθεί, θα πληρώσουμε 2.679,49% παραπάνω, για το Δημοτικό και 2.493,34% παραπάνω, για το Γυμνάσιο – Λύκειο.
* Τα ακριβά και τα εξεζητημένα σχολικά μπορούν να δημιουργήσουν ακόμα και πρόβλημα κοινωνικής ένταξης, για το παιδί μας. Τα σχολικά είδη είναι εργαλεία μάθησης και όχι επίδειξης.
* Να επιλέξουν προϊόντα, που η τιμή τους βρίσκεται, πιο κοντά στις χαμηλές τιμές. Πρέπει να περιοριστεί η ζήτηση των εξεζητημένων και πανάκριβων σχολικών.
* Η αγορά σχολικών ειδών μπορεί να είναι μια εμπειρία συμμετοχής και μάθησης, τόσο για το γονέα όσο και για το μαθητή. Είναι μια ευκαιρία να περάσουν, μαζί, ένα όμορφο απόγευμα και να μάθουν, στο παιδί ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά, ανάμεσα στο τι πραγματικά χρειάζεται, για το σχολείο και στο τι νομίζει ότι χρειάζεται.
* Όταν βεβαιωθούμε ότι το παιδί μας κατάλαβε τους κινδύνους, ετοιμάζουμε έναν κατάλογο, με τα είδη, που θεωρούμε απαραίτητα. Στη διαδικασία αυτή, το παιδί μας πρέπει να συμμετέχει. Αν πιστεύει ότι συναποφάσισε, μαζί μας, για τα σχολικά του είδη, θα αποφύγουμε τριβές, όταν θα κάνουμε τις αγορές μας.
* Τηρούμε, αυστηρά, τον κατάλογο, που μας συστήνει το σχολείο. Η έρευνα αγοράς και η σύγκριση τιμών, για το ίδιο είδος είναι απαραίτητη.
* Σε κάποια προϊόντα, όπως μολύβια, στυλό, γόμες, κ.α. είναι, πολλές φορές, πιο οικονομικό να αγοράζουμε συσκευασίες, που περιέχουν παραπάνω, από ένα τεμάχιο, αρκεί να είμαστε σίγουροι ότι θα τα χρησιμοποιήσουμε.
* Τα παιδιά δεν πρέπει να φορτώνονται, με σχολικά είδη, που ζυγίζουν, πάνω από το 1/10 του βάρους τους.